Wikinews

Sa Wikipedije, slobodne enciklopedije
Idi na: navigacija, traži
Preferences-system.svg Ovom članku je potrebna jezička standardizacija, preuređivanje ili reorganizacija.
Pogledajte kako poboljšati članak, kliknite na link uredi i doradite članak vodeći računa o standardima Wikipedije.
Bih-usa.svg Ovaj članak nije preveden ili je djelimično preveden.
Ako smatrate da ste sposobni da ga prevedete, kliknite na link uredi i prevedite ga vodeći računa o enciklopedijskom stilu pisanja i pravopisu bosanskog jezika.
Crystal Clear action spellcheck.png Moguće je da ovaj članak ne poštuje standarde Wikipedije na bosanskom jeziku
kao što su upotreba afrikata, pravopis, pisanje riječi u skladu sa standardima, te način pisanja članaka.

Wikinews je nezavisan sadržaj izvora vijesti wiki i projekat Wikimedia fondacije. Sajt radi na osnovu udruženja novinara. Koosnivač Wikipedie DŽimi Vejls je istakao da se Wikinews razlikuje od Wikipedie rekavši: na Wikinews svaka priča se piše kao novinska priča za razliku od enciklopedijskih članaka[1] . Politika neutralnosti za koju se zalažu i Wikinews je ono što je izdvaja od drugih pokušaja građanskog novinarstva kao u Indimedia i Ohmynews [2]. Za razliku od većine projekata Wikimedia fondacije, Wikinews dozvoljava originalan rad u vidu originalnih reportaža i intervjua [3].

Počeci[uredi | uredi izvor]

Prvi snimljeni [4] prilog Wikimedia novinskog sajta bio je anonimni post od dva reda,objavljen 5.januara 2003. na Wikipedijinoj zajednici Meta-Wiki.Daniel Alston koji uređuje Wikipediu kao Fonzi je potvrdio da je on objavio post [5] [6].Prilog je onda još razvio njemački slobodni novinar, programer softvera i autor Erik Moler [7]. Ranija protivljenja dugogodisnjih Wikipedijinih donatora, od kojih su mnogi isticali postojanje Wikipedijinih sopstvenih novinskih sadržaja, je dalo povoda za diskusije i prijedloge o tome kako bi se to moglo sprovesti kao novi projekat Wikimedia fondacije. Novembra 2004., organizovana je demonstracija wiki kako bi se pokazalo kako bi ovaj kolaborativni novinski sajt mogao raditi. Mjesec dana kasnije, decembra 2004., sajt je iz demo faze prešao u beta fazu. U isto vrijeme pokrenuto je i njemačko jezičko izdanje. Ubrzo sui pokrenuta na jezicima: italijanski, danski, francuski, španski, švedski, bugarski, poljski, portugalski, rumunski, ukrajinski, srpski, japanski, ruski, hebrejski, arapski, tajlandski, norveški, kineski, turski, koreanski, mađarski, grčki, esperanto, češki, albanski, tamilski (hronološkim redom).

13. mart 2003., englesko izdanje wikinews je dostiglo 1000 novinskih članaka. Samo nekoliko mjeseci kasnije, u septembru 2005., projekat je dobio Creative Commons Attribution 2.5 licencu [8]. Dostigao je 5000 članaka 29. aprila 2006., a 10000 5. septembra 2007.

Intervjui[uredi | uredi izvor]

Reporteri Wikinews-a su radili intervjue sa nekoliko istaknutih ljudi, uključujući intervju u decembru 2007. sa izraelskim predsjednikom Shimon Peresom koga je intervjuisao za Wikinews reporter David Shankbone. Američko - izraelska liga prijateljstva i izraelsko inostrano ministarstvo su pozvali Shankbonea da obavi intervju. [9] [10] Drugi važni intervjui uključuju pisce, glumce i političare, poput Augusten Burroughs [11], nominovane za republičku nagradu 2008. godine, nezavisne kandidate treće partije za predsjednika Tonija Bena, Erika Bogosiana, Nika Smita i DŽona Keja, i pronalazača World Wide Web-a Roberta Cailiau. [12]

Kritika[uredi | uredi izvor]

Wikinews, kao i Wikipedia, je kritikovana zbog nemogućnosti da bude neutralna i obuhvati samo provjerene i istinite informacije. Robert McHenry, bivši glavni urednik Enciklopedia Britanike kritikovao [13] je vjerdostojnost projekta:

Iznad svega, glavno pitanje u vezi sa trudom koji ulažu u Wikinews je njena vjerodostojnost. Pravljenje novina je teško… Neko ko to želi da radi ali ne zna zapravo kako nije riješio problem kako sakupiti dosta ljudi koji takođe ne znaju. McHenry je bio skeptičan u vezi sa sposobnostima Wikinews-a da bude neutralna i tvrdnje da bude nepristrasan.‘’Naivnost je zadivljujuca’’. [14]

U intervjuu 2007. godine Sue Gardner, tada specijalni savjetnik odbora Wikimedia fondacije i bivši vođa internet divizije kanadske reklamne korporacije, CBC, odbacio je Mek Henrijev komentar u kome se navodi ‘’Novinarstvo nije profesija… u suštini, to je samo zanat. To znači da se njime može baviti svako ko je razuman, inteligentan, obazriv i znatiželjan. Sjećam se jutra u Virginia Tech, kada sam odlučio da želim da radim ovdje. Tokom razgovora na stranici za diskusiju sam bio strašno zamišljen. Sjećam se da sam zamišljao u sebi tog jutra da bih bio oduševljen kad bi se u mojoj novinskoj sobi vodio tako potpun razgovor. Slažem se, dokazali ste da Rober Mek Henri nije u pravu. I nastavićete to ’’. [15] Wikinews je imao problema da razdvoji identitet od Wikipedie koja takođe izvještava o glavnim vijestiima u stvarnom vremenu. Kolumnista Jonathan Dee iz Njujork Tajmsa je rekao 2007. godine da ‘’Tako nerazgovjetna je postala linija između prošlosti i sadašnjosti da je Wikipedia nenamjerno ugušila jedan od projekata svoje sestre, trogodišnju Wikinews. Wikinews je potonula u neku vrstu tromosti u posljednje vrijeme proizvodi samo 8,9 članaka dnevno. Kada su u pitanju veće priče, nema svrhe da se takmiči sa nemilosrdnom oblašću enciklopedija [16]. Andrew Lih i Zachary M. Seward je komentarisao o problemu koji je u toku u radu iz 2010. godine u Nieman Journalism Lab:’’Zašto Wikipedia uništava Wikinews koji predstavlja partnerski novinarski projekat’’. Lih je napisao: “Nije jasno da Wiki proces usmjerava sebe ka rokovima i grupnom narativnom pisanju ‘’ i da ‘’ako pokušavate da napišete nešto što vodi ka značajnom dijelu, mnogo je teže da dva ili tri čovjeka ostanu dosljedna stilu’’[17]. Lih smatra Wikipedijinu strogu ‘formulu za kompoziciju članaka prednošću u ogromnoj wiki sa mnogo urednika. [18]

Dodatni projekti[uredi | uredi izvor]

Članovi Wikinews-a su vremenom proširili sajt izvan tekstualnih članaka. Primjeri su: Audio Wikinews, Wikinews Video 2.0 (test phase) i Wikinews Print edition, i Wikimedia Radio.

Wikinews je radio za dodiplomsku novinarsku praksu sa Univerzitetom iz Wolongonga, na istraživanju objavljenom o neutralnosti podataka projekta,izdvajajući ga od drugih prilika za novinske prakse. [19] [20]

Reference[uredi | uredi izvor]

  1. Joanna Glasner (29 November 2004). "Wikipedia Creators Move Into News" WIRED. Retrieved 2007-04-21.
  2. Aaron Weiss (10 February 2005). "The Unassociated Press" The New York Times. Retrieved 2007-04-21.
  3. Wikinews:Original reporting.
  4. Erik Möller: The history of Wikinews and my role in it Wikinews.org, accessed July 2, 2010
  5. Archived log entry of the anonymous post on Meta-Wiki.
  6. Archived log entry of the userpage of User:Fonzy on the English Wikipedia, which states his real name.
  7. Log entry of User:Fonzy editing this article on the English Wikipedia.
  8. Wikinews switches to Creative Commons license
  9. K.C. Jones (January 14, 2008). "Wikinews Gets Big Interview: Israeli President Shimon Peres"
  10. Rose, Adam (January–February 2009). "The Wikinews Ace: Why Shimon Peres sat down with David Shankbone" Retrieved 2012-05-11.
  11. Asper, Colleen (April 2008). "David Shankbone with Colleen Asper"
  12. Weiss, Aaron (February 10, 2005). "Jimmy Wales, president of Wikimedia, where articles written by users are open to revision by others"
  13. "Interview with Sue Gardner of the Wikimedia Foundation"
  14. Dee, Jonathan (2007-07-01). "All the News That’s Fit to Print Out"
  15. Seward, Zachary M. (2009-02-08). "Why Wikipedia beats Wikinews as a collaborative journalism project"
  16. David Blackall, Leigh T. Blackall, Brian Mcneil (2012). "Wikinews - a safe haven for learning journalism, free of the usual suspects of spin and commercial agendas"
  17. David Blackall (2013). Journalism students and Wikinews